Ementa:
Seminários de aprofundamento relacionados à Pedagogia do Esporte.
Bibliografia:
ARAÚJO, D.; DAVIDS, K.; KRISTOVSKI, R. The ecological dynamics of decision making in Sport.Psychology of Sport and Exercise, v. 7, p.653-676, 2006.
Bayer, C. O ensino dos desportos coletivos. Lisboa: Dina livros, 1994.
Berry, J., Abernethy, B., & Côté, J. The contribution of structured practice and deliberate play to the development of expert perceptual and decision-making skill.Journal of Sport and Exercise Psychology, 30, 685-708, 2008.
Bruner, M.W., Hall, J., & Côté, J. The influence of sport type and interdependence on the developmental experiences of young athletes.European Journal of Sport Sciences, 11, 131-142, 2011.
Baker, J., Côté, J., & Abernethy, B. Learning from the experts: Practice activities of expert decision makers in sport. Research Quarterly for Exercise and Sport, 74, 342-347, 2003.
CÔTÉ,J.; LIDOR, R. Conditions of Children´s Talent Development in Sport. Morgantown: West Virginia University, 2013
Côté, J. The development of coaching knowledge.International Journal of Sports Science and Coaching, 1, 3, 217-222, 2006.
Côté, J., Lidor, R., & Hackfort, D.To Sample or to specialize? Seven postulates about youth sport activities that lead to continued participation and elite performance. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 9, 7-17, 2009.
Côté, J., Horton, S., MacDonald, D., & Wilkes, S. The benefits of sampling sports during childhood.Physical and Health Education Journal, 74, 6-11, 2008.
Fraser-Thomas, J., Côté, J., & Deakin, J. Understanding dropout and prolonged engagement in adolescent competitive sport.Psychology of Sport and Exercise, 9, 645-662, 2008.
Fraser-Thomas, J., Côté, J., & MacDonald, D. Community size in youth sport settings: Examining developmental assets and sport withdrawal. Physical & Health Education Academic Journal, North America, 13, 2010.
Galatti, L.R.; Reverdito, R.S.; Scaglia, A.J.; Paes, R.R.; Seoane, A.M. Pedagogia do Esporte: tensão na ciência e o ensino dos Jogos Esportivos Coletivos. Revista da Educação Física/UEM.vol. 25, n.1, 2014.
GRECO, P. J.; BENDA, R. N. Iniciação Esportiva Universal I: da aprendizagem motora ao treinamento técnico. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998.
GRÉHAIGNE, J. F., GODBOUT, P. The teaching of tatical knowledge in tean sports.CAHPERD Journal, 63 (4), 10-15, 1997.
GRIFFIN, L. L. et al. Teaching sport concepts and skill: a tactical games approach. Champaing: HumanKinetics, 1997.
HIRAMA, L. K.; MONTAGNER, P. C. Algo para além de tirar as crianças da rua: a Pedagogia do Esporte em projetos socioeducativos. São Paulo: Phorte, 2012.
Light, R. Game sense: innovation or just good coaching? Journal of Physical Education New Zealand, 39(1), 8-19, 2006.
PAES, R. R.; GALATTI, L. R. Pedagogia do Esporte: o esporte educacional no contexto do clube contemporâneo. In: GONÇALVES, C.E.B. Educação pelo Desporte e Associativismo Desportivo. Porto: Edições Afrontamento, 2013. p.85-110
PAES, R. R.; MONTAGNER, P. C.; FERREIRA, H. B. Pedagogia do esporte: iniciação e treinamento em basquetebol. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2009.
REVERDITO, R. S.; SCAGLIA, A. J. A gestão do processo organizacional do jogo: uma proposta metocológica para o ensino dos jogos coletivos, Motriz, Rio Claro, v. 13, n. 1, p. 51-60, 2007.
REVERDITO, RILLER S. ; CARVALHO, HUMBERTO M. ; GALATTI, LARISSA R. ; SCAGLIA, ALCIDES J. ; GONÇALVES, CARLOS E. ; PAES, ROBERTO R. . Effects of Youth Participation in Extra-Curricular Sport Programs on Perceived Self-Efficacy: A Multilevel Analysis. Perceptual and Motor Skills, v. 124, p. 569-583, 2017.
REVERDITO, R. S. ; GALATTI, L. R. ; CARVALHO, HUMBERTO M. ; SCAGLIA, A J ; COTE, J. ; GONÇALVES, CARLOS E. ; PAES, ROBERTO RODRIGUES . Developmental Benefits of Extracurricular Sports Participation Among Brazilian Youth. Perceptual and Motor Skills, p. 003151251772465-15, 2017.
SCAGLIA, A. J. Pedagogia do jogo: o processo
Ano de Catálogo: 2021
Créditos: 6
Número mínimo de alunos: 5
Número de alunos matriculados: 14
Idioma de oferecimento: Português
Tipo Oferecimento: Regular
Local Oferecimento:
Horários/Salas:
Docentes:
Reservas:
Não possui reservas.Hora | Segunda | Terça | Quarta | Quinta | Sexta | Sábado |
---|---|---|---|---|---|---|
07:00 | ||||||
08:00 | ||||||
09:00 | A - | |||||
10:00 | A - | |||||
11:00 | A - | |||||
12:00 | ||||||
13:00 | ||||||
14:00 | ||||||
15:00 | ||||||
16:00 | ||||||
17:00 | ||||||
18:00 | ||||||
19:00 | ||||||
20:00 | ||||||
21:00 | ||||||
22:00 | ||||||
23:00 |